Welkom in de Academy: De Kronkels 5a, 3751 LM Bunschoten, UTRECHT 033 7370459 hallo@ingridacademy.nl

TRAINING ZAKELIJKE E-MAIL SCHRIJVEN

Wanneer kom je naar de training Zakelijke e-mail schrijven?
Verstuur jij e-mails? Welkom!

Waarom, met welk doel?
Jij schrijft e-mails die duidelijk zijn én waar je snel reactie op krijgt.

Wat levert de training jou op?
+ Jij hebt vijf direct toepasbare tips in handen waardoor je een sneller antwoord op je e-mail krijgt. Gegarandeerd.
+ Je leert te schrijven gericht op de ander, en beseft ineens dat de titel van een bijlage of onderwerpregel meer invloed heeft dan je altijd dacht.
+ Mails zijn in no-time verstuurd, want jij weet hoe je e-mails opbouwt (structuur) en ontvangt effectieve openings- en slotzinnen ter inspiratie.

Met wie?
Je volgt de training met maximaal acht deelnemers. Alle aandacht voor jou.

Wanneer kan je deelnemen?
Je bent van harte welkom om mee te doen als aan de training zakelijke e-mail schrijven, wil je twee e-mails meenemen? Eén e-mail waar je tevreden over bent, en waar je snel reactie op had en een e-mail mee waar je altijd nog reactie op moet krijgen…

+ Dinsdag 6 oktober 2020
+ Maandag 7 december 2020
+ Dinsdag 26 januari 2021
+ Maandag 8 maart 2021
+ Donderdag 27 mei 2021

Tijd
09.00 – 12.00 uur

Locatie
INGRID+ Academy
De Kronkels 5a
3752 LM BUNSCHOTEN (UTRECHT)

 

Drie uur is niet te lang, en niet te kort

 

“Een eye-opener was voor mij de positieve toon die je zelf kan aanslaan in je e-mails. En het postief afsluiten. Ook de bulletpoints vond ik goed en om te leren hoe je zo’n email dan kort en krachtig houdt. Vanaf nu geef ik mijn bijlagen ook de juiste benamingen mee! De kleine groep waarmee je de training doet, maakt communicatie makkelijk. Drie uur is intensief, niet te lang en niet te kort. Vond het zeer leerzaam. Echt, ik raad deze training iedereen aan!”

Patrick van den Bos, Adviseur afdeling Operators, Profield

Eye-opener is toch wel de aanpak van de aanhef van je mail

 

“Een eye-opener was toch wel de aanhef. Die van mij is altijd vrij kansloos leerde ik. Er is zeker ruimte voor verbetering wat betreft de mails die ik schrijf. Dat geldt trouwens ook voor mijn tekst tussendoor, dat kan veel korter en bondiger. Ik weid vaak nog veel te veel uit. Je moet je boodschap duidelijk en pakkend overbrengen. En dat mag allemaal net even wat positiever, zodat de lezer er ook echt wat mee kan.”

Willeke Heinen-Zijl, stafadviseur & projectleider OKC/CSA en assortimentsbeheerder bij Meander Medisch Centrum

Effectief en sneller e-mailen

Beste Maria van den Broek. Huh wie? Is die mail voor jou bestemd? Je heet Miriam. De afzender van de e-mail die je gekregen hebt, loopt al meteen met 1-0 achter. Hij weet nog niet eens je naam! Zou je a.s.a.p willen laten wete of je een lezing kunt verzorgen over krolse katte?

Pardon? Wie ben je? En wat moet je van me. Oké, dat laatste is wel duidelijk. Je bent ‘toevallig’ een expert op het gebied van katte(n) en krolsheid, maar…wie is de afzender dan? Hij komt niet erg intelligent over met al die spelfouten. Of zijn het slordige tikfouten? Zou zijn -N het niet meer doen op zijn toetsenbord? En dat amicale ge-a.s.a.p dan. En… ach, er valt nog heel veel meer op te merken.

Maar de e-mail gaat door. Ik be Tijs en werk voor het diereasiel. We verzorge regelmatig lezingen. Het leuk os goed om het oderwerp ‘krolse katten’ eens aandacht te geve. Oke…Tijs dus. Van het dierenasiel. Nu komen we ergens. En er is dus inderdaad iets mis met de N op zijn toetsenbord. Want die letter ontbreekt wel opvallend vaak. We hore graag van je. In de bijlage kun je bij interesse alvast het één en ader aan gegeves kwijt. Je spitst je aandacht op de bovenkant van je mail waar normaal gesproken de bijlagen zijn te vinden. Er is er nu geen. Je trekt je wenkbrauwen op. Vaag. Heel vaag! Het is dat je veel sympathie voelt voor het dierenasiel, anders… Je besluit dat je er later op de dag een belletje aan zult wagen.

Geen geblunder

Krijg jij wel eens e-mails die chaotisch geschreven zijn? ‘Wat is nu de vraag?’, denk je. Of lees je wel eens e-mails met ‘dubieus’ interpreteerbare zinnen? Moet je dit letterlijk nemen of is het ironisch bedoeld? Of heb je wel eens een e-mail gekregen waarvan je dacht ‘nou, zonde van de tijd. Deze was echt overbodig?’ Dit soort blunders wil je zelf natuurlijk niet begaan. Zou je graag op eenvoudige wijze effectieve zakelijke e-mails willen schrijven? In de training Zakelijke e-mail schrijven van INGRID+ Academy kun je meteen ‘reuze slagen’ maken. De vaardigheid om sterke e-mails te schrijven bespaart veel tijd (je bent niet meer de hele ochtend bezig met het bijwerken van je mail), geld (tijd ‘van je baas’ wordt nuttiger besteed) en frustratie (onbegrip en nog meer extra mailwerk). Kortom: je bouwt aan een goede relatie (#maakrelatiessterker).

Alvast aan de slag (zonder training)

Wil je vast aan de slag voordat je de training bij ons volgt. Oefen dan maar alvast met de volgende zaken:

  • Gebruik de onderwerpregel goed. Wees specifiek.
  • Voorkom aannames.
  • Schrijf met positieve benadering.
  • Verplaats je in de achtergrond van de lezer.
  • Er zijn sowieso een aantal woorden die je voortaan bijna altijd kunt schrappen. Terwijl/toen, dus, namelijk, maar, toch, vaak/soms/meestal, uiteindelijk. Kijk er alvast maar eens kritisch naar als je deze woorden wilt gaan gebruiken in je e-mail. In de training laten we met voorbeelden zien waarom ze meestal 😊 overbodig zijn.
  • Als je dit soort woorden zo min mogelijk gebruikt, helpt het al om een stuk korter te gaan schrijven. Want ook dat is een tip: kort, maar krachtig.
  • Vermijd dus ook liever bijzinnetjes als (of wees er in ieder geval heel kritisch op): Op een vluchtige/snelle wijze/manier, Hij is een man die, in termen van, aan het feit dat, niet voor niets, de reden daarvan, in termen van, in de nabije toekomst, uit onderzoek blijkt…
  • Maak passieve zinnen actief.
  • Schrijf sterke slotzinnen, met eventueel een call-to-action.
  • Gebruik de slimme (commerciële) schrijftechniek met het zogenoemde Forer-effect. Persoonlijke teksten waarin de lezer met je/jij wordt aangesproken en die refereren aan wensen en onzekerheden die bij iedereen leven. Teksten waarin mensen zich herkennen.
  • Stop met mailen als er onduidelijkheid is geslopen in de conversatie of als je te complexe materie wilt toelichten. Bel dan gewoon. dat is het meest effectief en waarschijnlijk ook het snelst.

Nog veel meer tijdens de 3 uur durende training Zakelijke e-mail schrijven van INGRID+ Academy in New York of St. Tropez. Zie alle details op onze website.

Wat kunnen we voor je doen? vertel het ons.

6 + 9 =

Voordat je verder leest...

Ontvang net als 1.007 andere professionals elke week de INGRID+ Academy nieuwsbrief met inspirerende verhalen, must-see TEDtalks en originele tips waardoor jouw relaties sterker worden. Geen zorgen, het is gratis en het kost je slechts een paar seconden. 

Bedankt voor je aanmelding! Onze eerste tips verschijnen binnenkort in je inbox. Yihaa!