TRAINING PRIORITEITEN STELLEN

Wanneer kom je naar de training prioriteiten stellen?
Als je het moeilijk vindt om prioriteiten te stellen, en de neiging hebt de prioriteiten van iemand anders uit te voeren.

Waarom, met welk doel?
Je wilt makkelijker prioriteiten kunnen bepalen én deze ook daadwerkelijk uitvoeren. Zodat je voldaan naar huis gaat na een werkdag en niet denkt ‘weer niet toegekomen aan….’

Wat levert de training jou op?
+ Je bent weer doordrongen van het feit dat prioriteiten stellen belangrijk is om je eigen leven te leven en goed te functioneren op je werk en daarbuiten.
+ Voortaan neem je beslissingen waarmee je jouw doelen verwezenlijkt. Geregeld vraag je jezelf nu af: ís het belangrijk of vóelt het belangrijk?
+ Je weet hoe je de taken met de hoogste prioriteit uitvoert met plezier en focus. Onder andere de drie gouden tips van Benedictus (‘vader van het kloosterleven’) en de efficiënte Pomodori techniek komen aan de orde.

Wanneer kan je deelnemen?
‘Moet ik dat nu doen?’ een zin die we tijdens training behandelen. Waarom? Dat hoor je dan, dus schrijf je in. Moet je dat nu doen? Zeker, want van uitstel komt afstel en voor je het weet heb je andere zaken al prioriteit gegeven. Welkom op:

+ Vrijdag 28 februari 2020 of
+ Vrijdag 24 april 2020 of
+ Dinsdag 9 juni 2020

Tijd
09.00 – 12.00 uur

Locatie
INGRID+ Academy
De Kronkels 5a
3752 LM Bunschoten

Met wie?
Je volgt de training met maximaal acht deelnemers. Alle aandacht voor jou.

,,Hoe nu toch prioriteiten stellen? Als teamleider heb ik zo enorm veel op mijn bordje. Hoe krijg ik al dat werk gedaan? Het vloog mij wel eens aan. Deze training heeft mij enorm geholpen om inzicht te krijgen. Weer een helikopterview over mijn werk. Hoe plan ik al mijn werk goed en hoe behoud ik het overzicht? Dat weet ik nu en ik laat deze manier van werken niet meer los!”
Maryanne Hop

Teamleider, Zorg- en wooncentrum De Haven

Focussen in een wereld vol afleidingen

Ken je dat? Zit je net lekker in je werk opent die collega haar met bloemetjes versierde broodtrommeltje om fijn radijsjes en puntpaprika te gaan happen. En knagen dat ze doet…  Aaargh. Je irriteert je groen en geel maar natuurlijk blijf je vriendelijk lachen en bedankt haar netjes als ze vraagt of jij ook een stukje wil. Nee, je wil geen radijsje.

Wat jij wil? Ongestoord je werk afmaken, dat wil je. Dit is zomaar één van de aandachttrekkers die je bewustzijn kunnen verstoren. Er zijn er nog wel een paar te bedenken. Wat dacht je van zo’n fijne pop-up die rechts heel subtiel even je scherm invliegt maar niet subtiel genoeg om er geen erg in te hebben. Dus ja. Je hebt het heus wel gezien dat er weer een nieuwe e-mail is.

Externe en interne ruis

En dan heb je nog die altijd maar kletsende collega. Of je fantasie die een loopje met je neemt en afdwaalt naar dat heerlijke witte bounty strand met zo’n ligbedje waar je dan bediend wordt door hele aardige en vooral ook hele knappe mannen en vrouwen. En ja, dan neem je nog even een duik. Je ziet jezelf al helemaal zitten onder zo’n rieten parasol. Bummer… je zit er niet. Je zit gewoon op kantoor. Ook leuk. Toch? (Zo niet, kom dan ff naar de training Ontdek je talent). Altijd weer die afleiding. Of hij nu veroorzaakt wordt door je collega of door jezelf, door externe of interne ruis: ze bestaan. Afleidingen. Zucht!

Verveeld brein

Wist je dat je 2,1 uur per werkdag aan tijd verliest? Aan afleidingen en onderbrekingen. Dat lees je in het boek van Theo Compernollo, ‘Ontketen je brein: Hoe hyperconnectiviteit en multitasken je hersenen gijzelen en hoe je eraan kunt ontsnappen.’ Dus mocht je nog een goed leesboek zoeken: dit is er één. Er zijn twee soorten afleidingen. De eerste is externe afleiding. Ja, de smartphone staat absoluut op nummer 1 in dit rijtje (naast die smakkende collega en je eigen mee neuriën met dat liedje op de radio).

Verveling

Dit soort afleiding is niet zonder gevolgen. Terwijl je dit leest heb je toen ook al even op je mobiel gekeken. Moest je ergens opnieuw beginnen met lezen omdat je met je aandacht ergens anders was? Weet je hoe dat komt? Mark Tigchelaar voert het op in zijn boek ‘Lezen, weten en niet vergeten.’ Onze hersenen kunnen zo’n 800-1400 woorden per minuut verwerken, terwijl ons leestempo (voor een ervaren lezer) rond de 200 woorden per minuut ligt. Het gevolg? Simpel. Je hersenen gaan zich vervelen en dwalen af.

Geklets in je hoofd

Externe afleiding is dus de eerste afleiding maar er is nog een tweede vorm van afleiding: het geklets in je eigen hoofd. Ook wel interne ruis genoemd. Dat haalt je weg van je focus. In het boek MindGym Workouts van Wouter de Jong is een mooie vergelijking te lezen.  Hij noemt die interne afleidingen ‘De Jack van Gelder’ in je hoofd die de hele dag door commentaar levert bij alles wat je doet’.

Rust

Is al dat afdwalen dan altijd maar slecht? Nee, zeker niet. Voorbeeldje: heb je weleens een briljante ingeving gehad? Of een fantastisch oplossing voor iets? Ok. Nu de volgende vraag. Wanneer kreeg jij die briljante ingeving? Was je toen heel gefocust? Grote kans van niet! Juist rust zorgt ervoor dat je die briljante invallen hebt onder de douche of terwijl je onderweg bent naar je vakantieadres in Spanje of waar je ook graag vakantie viert.

Aandacht trainen

Maar een te vaak afgedwaalde geest is ongelukkig en ineffectief, zo blijkt uit talloze studies. We verwezen al even naar dat boek van Compernello, daarin blijkt ook uit een meta-analyse van zeshonderd wetenschappelijke onderzoeken dat als je twee of meer taken tegelijk uitvoert, je gemiddeld vier tot tien keer langer bezig bent. In de training Prioriteiten stellen ga je dan ook echt aan de slag met het trainen van je aandacht. Hoe zorg je ervoor dat je minder afdwaalt? Het kost je gewoon 25 minuten om weer volledig met je aandacht bij je oorspronkelijke taak terug te keren. Zo begrijp je wel hoe ze op die 2,1 uur komen aan afleiding per dag.

Prioriteiten stellen

Maar oke, dan ben je weer aan het werk. Hoe ga je dan prioriteiten stellen? Natuurlijk vertellen we je dan graag iets over Eisenhower. Weet wat je prioriteiten zijn. Omdat je het nodig hebt om je denkwerk te beschermen. Hoe herken je het verschil tussen belangrijke en urgente taken? Belangrijk heeft te maken met doelen en urgent met tijd.

De voormalig president van Amerika, Dwight D. Eisenhower, stelde over belangrijke en urgente zaken het volgende: ‘What is important is seldom urgent, what is urgent is seldom important.’ In de training vertellen we je alles over de prioriteitenmatrix van Eisenhower en maken we direct de koppeling naar hoe jij dit in jouw leven kan toepassen! In de prioriteitenmatrix worden belangrijke en urgente taken met elkaar gecombineerd waardoor er vier kwadranten ontstaan.

2 werkdagen cadeau

Hoe blijf je gefocust in een wereld vol afleidingen? Denk je eens in wat een vrije tijd je krijgt als je 2,1 uur per dag niet meer verliest aan afleidingen en onderbrekingen. 2,1 uur? Dat is dus 14,7 uur. Dat zijn bijna 2 werkdagen die je cadeau krijgt als je dit goed aanpakt! Hoe? Dat vertellen we je graag in de training Prioriteiten stellen bij INGRID+ Academy. Kom je ook?

Wat kunnen we voor je doen? vertel het ons.

14 + 5 =

Meld je nu aan!

Ontvang wekelijks (gratis) de INGRID+ Academy mailing.
Met mediatips, verrassende verhalen en vragen die je aan het denken zetten.
Mogen wij jou inspireren? 

Gefeliciteerd. Het is gelukt! Jouw naam en e-mailadres staan op de mailinglist. Vanaf nu ontvang je wekelijks inspiratie in jouw mailbox waarmee jij jouw relaties sterker maakt. Want daar gaat het om. Relaties sterker maken. #maakrelatiessterker ingridacademy.nl