TRAINING STORYDESIGN:
ONTWERP JE VERHAAL

Wanneer kom je naar de training
Storydesign: ontwerp je verhaal?
Je geeft regelmatig presentaties en wilt weten hoe je je verhaal zo opbouwt dat je boodschap binnenkomt.

Waarom, met welk doel?
Een succesvolle presentatie met een dynamische opbouw en meer impact.

Wat levert de training jou op?
+ Je weet hoe je een logische opbouw krijgt in je verhaal, een rode draad met een sterke kern.
+ Je bent in staat om je publiek in actie te zetten; zodat ze iets doen, laten of nooit meer vergeten.
+ De vaardigheid om je verhaal aan te passen aan je doelgroep en de sfeer van het moment.

Wanneer kan je deelnemen?
De training Storydesign: Ontwerp je verhaal vindt plaats op:

+ Woensdag 18 maart 2020 of
+ Dinsdag 21 april 2020 of
+ Dinsdag 23 juni 2020

Tijd
09.00 – 12.00 uur

Locatie
INGRID+ Academy
De Kronkels 5a
3752 LM Bunschoten

Met wie?
Je volgt de training met maximaal acht deelnemers. Alle aandacht voor jou.

Ingrid is een prettig persoon, makkelijk te volgen en flexibel in het ingaan op vragen. Veel kennis die op plezierige manier gebracht wordt. Ik heb nu een goed beeld van wat ik kan doen om een succesvolle presentatie te houden. Alles uit mijn hoofd schrijven is vanaf nu echt verleden tijd. De manier die ik geleerd heb, is erg helpend om tot de kernboodschap te komen voor al mijn presentaties, of dit nu in een vergadering is of voor een groep.
Marjan Koopmans

Remedial teacher , CorDeo Scholengroep

Van ‘praatje’ naar klinkende presentatie

Er is je gevraagd of je even ‘een praatje’ wilt houden. Je knikt ja. Maar je denkt: ‘Een praatje? Alsof je het zo even uit je mouw schudt. Verdorie! Niet dus!’ Je laat het niet merken, maar stress maakt zich langzaam van je meester. Panikeer niet. Wil jij een succesvolle presentatie houden waarbij je publiek aan je lippen hangt? Kom naar de training Storydesign: Ontwerp je verhaal bij INGRID+ Academy. In drie uur tijd krijg je een techniek aangereikt waarmee je voortaan altijd kunt ‘shinen’ als je weer eens ‘een praatje’ moet houden. 

Even terug naar dat ‘praatje.’ Zullen we dit ondergewaardeerde woord eens heel gauw aan de kant schuiven? Of er nu 3 minuten of 30 minuten aan woorden van jou worden verwacht; het is een presentatie waarin je je publiek mag overtuigen van iets. Of mag enthousiasmeren. Welkom mag heten of mag oproepen om iets te laten of juist te gaan doen. Het liefst natuurlijk een presentatie om nooit meer te vergeten. In de goede zin natuurlijk!

Elk woord heeft nut

Ken je de prachtige drie minuten speech van commandant der strijdkrachten Peter van Uhm die hij uitsprak op 4 mei 2013 tijdens de Nationale Dodenherdenking (zie hierboven foto + link naar youtube-filmpje)? Deze speech staat in onze top 3; zó mooi! Waarom? Elk woord dat hij gebruikte, heeft zijn nut om zijn verhaal over te brengen. Want hoe vertel je nu bijvoorbeeld over je gevoelens met betrekking tot je zoon die gesneuveld is in Afghanistan? Er zal geen woord zijn dat echt recht doet aan wat een vader daarbij voelt. Dat heeft de speechschrijver van Van Uhm (Annelies Breedveld) uitstekend aangevoeld. Van Uhm verwoordde het in zijn speech dan ook zo: ‘Vandaag 5 jaar en 16 dagen geleden…’ En daar zit dus precies alles in. Deze commandant der strijdkrachten telt de dagen. Nog altijd! Iedere dag voelt hij het verlies. Dat wordt zo duidelijk met deze manier van beschrijven. Dat komt binnen bij iedere toehoorder!

Yellownotes

Heb jij binnenkort ‘een praatje’ en wil je graag een geweldige presentatie neerzetten in plaats van even snel ‘een praatje’ uit je mouw schudden? Wij leren je handige ezelsbruggetjes waarmee je in ‘no time’ een techniek beheerst om een goed opgebouwde speech te schrijven. We vertellen je graag meer over de ‘kunstenaar – wetenschapper – verkoper – techniek.’ En hoe je met behulp van yellownotes snel tot een goede opbouw komt. Natuurlijk is er ook ruimte om te oefenen en laten we mooie, actuele voorbeelden zien van hoe het wél en niet moet.

Laat iets van jezelf zien

Alvast wat tips uit onze training voor een succesvolle presentatie:

  • Laat niet alleen maar zien wat je weet, maar ook iets van wie je bent. Anno nu is de persoon achter de spreker een onmisbaar figuur op het podium.
  • Wees bewust van hoe je over komt. Een boze presentator creëert een onrustig publiek. Een bange presentator infecteert zijn publiek met onzekerheid, een opgewekt presentator zorgt voor een vrolijk publiek.
  • Stijlfiguren geven de tekst voor een presentatie smaak. Denk aan stijlfiguren als contrast, beeldspraak, alliteratie, retorische vraag, anaphora (herhaling), ironie, climax, opsomming, pleonasme, enzovoorts. Stijlfiguren zijn middelen om dat je wilt zeggen, treffender of sterker uit te drukken. Als je een stijlfiguur goed gebruikt, kun je de lezer onder meer verrassen, interesseren of verbazen. Kortom: je kunt je publiek op het puntje van zijn stoel houden.

Meer weten? Schrijf je snel in voor de training in New York. Nee, je hoeft er niet negen uur voor te vliegen. We hebben één van onze trainingsruimte in de INGRID+ Academy aan de Kronkels in Bunschoten ‘New York’ genoemd. De koffie staat klaar. Wees welkom.

Wat kunnen we voor je doen? vertel het ons.

9 + 10 =

Meld je nu aan!

Ontvang wekelijks (gratis) de INGRID+ Academy mailing.
Met mediatips, verrassende verhalen en vragen die je aan het denken zetten.
Mogen wij jou inspireren? 

Gefeliciteerd. Het is gelukt! Jouw naam en e-mailadres staan op de mailinglist. Vanaf nu ontvang je wekelijks inspiratie in jouw mailbox waarmee jij jouw relaties sterker maakt. Want daar gaat het om. Relaties sterker maken. #maakrelatiessterker ingridacademy.nl