Naar de beurs

BLOG – Je bent vast weleens als bezoeker op een beurs geweest, toch? Wat was de eerste beurs waar jij naartoe ging? Hoe was dat? Was het de autobeurs in de Rai of de good old Huishoudbeurs of ging je naar de Libelle Zomerweek, de Provada of LINDA’S Festival. Of misschien is Horecava een beurs die je ieder jaar bezoekt. Wat valt je dan op? Wanneer was je ‘dagje naar de beurs’ voor jou geslaagd?

Heb je weleens een stand bemand?
Voor je werkgever of misschien ben je zelf ondernemer en mocht je jouw organisatie vol trots vertegenwoordigen in de prachtige Messe Frankfurt of misschien was het voor je school en mocht je mee als ambassadeur van de opleiding naar de Jaarbeurs in Utrecht. Dan ben je ineens standbemanner. Of de organisatie waar je vrijwilliger voor bent vroeg of je hun stand een dagje wilde bemannen. Een ding is zeker: je bent geen standbemanner van beroep. Ik weet niet eens of het wel een bestaand woord is. Je snapt in ieder geval wat ik ermee bedoel. Jij vertegenwoordigt een organisatie op een beurs, open dag of event. Dat.

Hoe ging dat? Was je goed voorbereid of werd je aan je lot overgelaten?
Ik vergeet nooit meer de eerste keer dat ik naar een beurs ging. Het was de TU Delft. Daar werd ik verwacht voor de organisatie waar ik op dat moment werkte. Ik was 19 jaar en had geen idee wat er van me verwacht werd. Een dag van tevoren rende ik naar mijn marketingcollega’s en vroeg zoiets als ‘hebben we nog give-aways?’ en met 10 pakken autodrop werd ik op pad gestuurd… Bleek ook nog dat ik in een busje moest rijden want daar moest de beurswand in (die waren toen nog kolossaal en in een bestelbusje rijden zonder binnenspiegel, dat was nieuw voor me en dat ging op zijn zachts gezegd niet goed. Lang verhaal kort: ik werd van de weg gehaald door politieauto’s op de A1 omdat ik zo van de meest linkerbaan naar rechts overstak want ik zag ineens mijn afslag en anders kwam ik vast in Timboektoe uit, zo dacht ik toen.. had echt een miljoenen engelen om mij heen en vele oplettende ervaren autorijders (dat getoeter vergeet ik ook nooit meer…) op die 4-baans snelweg en dus hele lieve politieagenten die mij weer de weg op hielpen (want oh help, hoe voeg je in vredesnaam in vanaf de vluchtstrook) Echt, toen al leerde ik dat je diploma hebben stap éen is maar echt leren dat doe je absoluut in de praktijk!) Anyway, ik kwam er heelhuids aan en toen mocht ik mijn stand gaan opbouwen. Tsja. Lang verhaal kort: er bestaan veel lieve, behulpzame mensen op de wereld en al met al heb ik me door de dag gelachen. Het resultaat van die beurs? Geen idee. Dat ik deze beursdag overleefd had was reden genoeg voor een feestje.

Echte ontmoetingen.
Misschien is daar het idee al ontstaan… In ieder geval is daar mijn fascinatie ontstaan voor iets wat ik de beurswereld noem. Wat een wereld is dat. Niet die van de AEX, Nasdaq en beleggingen. Nee, de wereld van beurzen.  Wat een machtig mooi middel om in korte tijd vele mensen te ontmoeten. In 2010 ben ik voor mezelf begonnen, met je raadt het al: een beurstraining.

98%
Van alle organisaties gaan 98% tenminste 1x per jaar naar een beurs, congres, scholings- en banenmarkt, open dag, event of festival om hun organisatie te promoten. Een beurs blijft iets unieks, qua sfeer, qua dynamiek. Ja, qua wat niet eigenlijk? Het is een eigen wereld! Zowel de vakbeurs als de consumentenbeurs. De afgelopen jaren heb ik in mijn rol als trainer, adviseur en salesmanager ai. vele vakbeurzen en consumentenbeurzen in uiteenlopende congrescentra, beurshallen, expositieruimten in Nederland (en daarbuiten) bezocht en één ding kan ik concluderen: een beurs bemannen is echt een vak apart. Daar ben ik heilig van overtuigd.

De grootste denkfout!
‘Sales draait zo’n beursje wel even..’ Hoe goed jouw salesafdeling ook is, op een beurs worden hele andere vaardigheden verwacht! Een voorbeeld? Zo’n accountmanager New business voert een gesprek of 4-7 per dag met nieuwe klanten. Rustig, face-face, bakkie koffie, ongeveer 45-60 minuten per gesprek. Nee, neem dan een beursgesprek. 5-15 minuten, 0.0 privacy, meeluisterende collega’s, beursbezoekers en de beursbezoeker is nog onbekend voor je. Dit vraagt hele andere interview- en luistervaardigheden dan je van een accountmanager New business mag verwachten. Als je dan toch snel moet kiezen en de beurs is overmorgen al: vraag dan je allerleukste gastvrouwen maar! De basis is dit: iedere bezoeker die jouw stand bezoekt MOET jouw stand verlaten als ambassadeur. Wat ik daarmee bedoel? Hij moet op een verjaardag, een netwerkborrel of een feestje waar het toevallig over jouw bedrijf gaat (of het gaat over dat wat jouw bedrijf levert/maakt/doet) positief praten! Dus niet alleen mensen die kopen zijn interessant voor jou. Dat is de grootste denkfout die er gemaakt wordt. Iedereen moet als ambassadeur jouw stand verlaten. Met welk gevoel verlaat de beursbezoeker jouw stand? 

De beurs is de plek voor het creëren van ambassadeurs!
Niet voor het scoren van klanten. Je scoort gaan klanten op een beurs. Ja, je kan wel afspraken inplannen met potentiële klanten, dat is iets anders. Een deal closen doe je niet op een beurs. Ondanks al het geld dat erin omgaat. Want er zijn beurzen waar vooral hele dure koffie gedronken wordt als collega’s onderling! Je wilt mijn collectie foto’s niet zien van alle collega’s die ‘oh zo gezellig’ met elkaar praten en waar ik als potentiële klant dus fijntjes voorbij loop… want een bezoeker wil in 3-5 seconden ‘gezien’ worden door jou!

Er gaat veel geld om in de ‘beurswereld’.
Denk maar aan bemensing, standhuur, standbouw, goodies, marketing, reclamemateriaal en vergeet de tijd niet. Jouw uurtarief * 1,8 * het aantal uren * aantal collega’s. Reken maar uit. Wat kost jullie beursdeelname? Mijn langstlopende training is de training Beursdeelname met winst! Want ik geloof in beurzen. Ik hou van de beurswereld. Van een prachtige vakbeurs vol met mooie exposanten, fijne pop-up restaurants, inspirerende workshops en goede sprekers. En ik geloof dat je er heel veel winst kunt behalen! Mits je goed getrainde mensen jouw organisatie laat vertegenwoordigen. Mits je het goed voorbereidt. Weet waarom je erheen gaat, wie welke rol heeft en waarom, wat je wilt bereiken en hoe je nu een goed beursgesprek voert en die netjes afrond binnen 5-10 minuten en je hebt de follow-up gepland. Ook ben je scherp op die klant die altijd even komt zijn beklag komt te doen en herken je de soorten bezoekers. Van de gadgetjagers tot de dagje-uit mensen tot de echte klanten. In deze training leren we jou en je collega’s hoe je alles uit jouw deelname aan een beurs, open dag of event kunnen halen! Natuurlijk oefen je de gesprekken met onze trainingsacteur. Zo ervaar je wat het doet als je bijvoorbeeld je openingszin verandert of je houding iets aanpast en je iets meer afstand (of juist minder) schept tussen jou en je gesprekspartner; de beursbezoeker. 

Wanneer kan jij zeggen dat jouw beursdeelname succesvol is?
Interesse in meer succes, meer resultaat op de volgende beurs? Volg dan dé training die zich meermaals bewezen heeft! Natuurlijk kunnen wij die ook incompany voor jouw beursteam verzorgen. Of als masterclass. Of als workshop. Aansluiten bij de training met open inschrijving kan uiteraard ook in de INGRID+ Academy. Eén ding is zeker als je deze training volgt wordt jouw beursdeelname 100% succesvoller! Je behaalt gegarandeerd meer resultaat. Vanwaar die garantie? Omdat vele organisaties je zijn voorgegaan en het resultaat daadwerkelijk ondervonden hebben!

Stel je bent enthousiast en denkt ‘verrek, wij moeten dat nu ook eens doen!’ Neem dan nu contact op! Maar stel nu dat je deze blog toevallig vond omdat je googlede op ‘beurstips last-minute’ omdat je volgende week al naar de beurs gaat.. Dan hoop ik je ook te helpen. Hier mijn top tien van zaken die je nu kan doen!

Succes en contact me even om alvast de training voor na deze beurs te regelen. Goed idee? 

10 LAST-MINUTE BEURSTIPS
Is de beurs morgen al en heb je nu geen tijd voor een 3-uur durende training (met trainingsacteur om de gesprekken te oefenen) dan help ik je nu alvast op weg! 

1. Start op tijd met de planning (voor de volgende keer ;-))
Creëer draagvlak. Maak een draaiboek. In het draaiboek staan
• De doelen waarom jouw organisatie meedoet;
• De doelen per persoon zodat iedereen zijn taak gericht kan uitvoeren;
• De verkoopargumentatie; wat is jullie pitch
• De standbemanning met naam en telefoonnummers;
• Praktische informatie over parkeermogelijkheden, toiletten, restaurant, beursplattegrond en info over de beursorganisator;
• Jouw beursetiquette met regels wat wel en niet kan, van orde en netheid, van lunchpauze tot koffiepauze en van alcoholgebruik tot kledingvoorschriften.
• Voorbeeld van drie mogelijke beursgesprekken

2. Welke eerste indruk maken jullie met je beurspresentatie?

3. Waar voldoet de ideale beurswand aan?
Kort, helder, krachtig, duidelijk –> 3 seconden blik.
Plaats info op ooghoogte.
Is het in een oogopslag duidelijk wie jullie zijn, waar jullie voor staan en wat de voordelen zijn voor de ‘klant’?

4. Wat is de aandachttrekker van jullie stand?
Welke gadgets zetten jullie in?
Wat past bij jullie doelgroep, wat trekt de aandacht?
Wat is jullie ‘stopping’ power? 

5. Waarvoor ga je naar deze beurs?
Is een beurs wel het juiste instrument? Wat willen jullie eruit halen? Wat willen jullie met je deelname bereiken?

6. Wanneer kan jij zeggen dat jouw beursdeelname succesvol is geweest?
Wat zijn precies jullie beursdoelstellingen?
En dan bedoel ik: maak ze smart: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.
VB: Voor 13:00 willen wij 37 inschrijvingen voor een ‘ervaar-ons’-training.

7. Focus. Wat wil je laten zien op de beurs?
Welke producten, diensten wil je tentoonstellen? Kies er max. 3. Liefst 1. Wat wil je promoten?

8. Heb altijd oprechte aandacht voor de bezoeker
Binnen 3-5 seconden wil hij contact

9. Lach.
Ja, echt zo simpel. Mensen kijken als eerste naar iemands ogen en mond! Staan die vriendelijk? Dan is de helft al gewonnen. We ‘kopen’ graag van mensen die vriendelijk zijn, een lach straalt professionaliteit uit. Belangrijk: lach naar de bezoeker. Ga geen grappen onderling maken. Want een lach verbindt maar sluit daarmee ook buiten. Dus lach maar wel naar de juiste personen 🙂

BONUSTIP 10
Plan de follow up en voer uit
9 van de 10 organisaties doen dit niet. Grijp je kans. Doe het wel. Onderscheid je. Stuur een bedankmail na afloop aan jouw bezoekers én kom de afgesproken actie na binnen vijf werkdagen.

In de training Beursdeelname met winst gaan we aan de slag met de beursgesprekken. Deze oefen je met Janneke, onze fantastische trainingsacteur. Ook denken we na over jouw pitch, doel van jouw beurs en hoe we die kunnen bereiken! Oh ja, je ontvangt gratis het boekje ‘Standbemanning die ervoor staat’ cadeau wanneer je in november en december 2019 je boeking maakt. De training met open inschrijving vindt plaats op donderdag 9 januari of maandag 9 maart of woensdag 8 april 2020. Liever eerder? Vanaf vier personen komen wij de training incompany geven voor jou en je collega’s.

WELKOM

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Gefeliciteerd. Het is gelukt! Jouw naam en e-mailadres staan op de mailinglist. Vanaf nu ontvang je inspiratie in jouw mailbox waarmee jij jouw relaties sterker maakt. Want daar gaat het om. Relaties sterker maken. Klik op het kruisje rechtsboven om lekker verder te lezen. Enjoy. #maakrelatiessterker ingridacademy.nl