TRAINING MOTIVATIEBRIEF

SCHRIJVEN


SCHRIJVEN

Wanneer kom je naar de training Motivatiebrief schrijven?
Als je graag uitgenodigd wilt worden op sollicitatiegesprek bij die ene, geweldige organisatie! 

Waarom?
Jij wilt een nieuwe baan en moet een motivatie- of sollicitatiebrief schrijven.

Wat levert de training jou op?
+ Je kan een overtuigende motivatiebrief schrijven.
+ Je leert werken met sleutelwoorden en tussenkopjes.
+ Je weet welke vragen je moet beantwoorden in een         sollicitatiebrief.
+ Je kan jouw sterke eigenschappen kort, krachtig en         illustrerend op papier zetten.
+ Je bespaart tijd, doordat je je het direct goed aanpakt.

Wanneer kan je deelnemen?
Je bent van harte welkom om mee te doen als je tijd wilt besparen en vanaf nu altijd een goede motivatiebrief of sollicitatiebrief wilt schrijven. Zo’n sollicitatie waarmee je direct wordt uitgenodigd op gesprek!

+ Maandag 25 november 2019 of
+ Woensdag 15 januari 2020 of
+ Woensdag 12 februari 2020

Tijd
09.00 – 12.00 uur

Locatie
INGRID+ Academy
De Kronkels 5a
3752 LM Bunschoten

Met wie?
Je volgt de training met maximaal acht deelnemers. Alle aandacht voor jou en jouw motivatiebrief.

 

Zeker profijt gehad van deze training!! Was onzeker om het verder zelf te doen. Ik ben ervan overtuigd dat je input voor de motivatiebrieven ertoe geleid heeft dat ik uitgenodigd ben voor de gesprekken. Super bedankt daar voor!!

Petra Vos

Kees Smit Teunmeubelen

Zie jij er ook zo tegenop? Weer zo’n brief schrijven?

Je ziet jezelf alweer zitten achter je laptop aan de keukentafel. Dat kost zoveel tijd… en wie leest het nu echt? Misschien heb je de opmerking ook al gehoord ‘Ze kijken eerst naar je cv, en maar drie seconden! Wat zijn nou drie seconden?’ Waarom zou je dan al die moeite doen om een goede motivatiebrief te schrijven. Ik kan me goed voorstellen dat je in de verleiding komt, of bent gekomen, om je vorige brief gewoon te kopiëren en te plakken. Uiteraard pas je de datum, aanhef, juist functietitel en organisatie even aan. Ben je zo klaar. Maar he? Onderscheid jij je daarmee van de rest? Word je daardoor echt uitgenodigd op gesprek? Wist je trouwens dat de meeste mensen solliciteren veel zwaarder vinden dan werken? En dat is het ook. Zwaar. Precies omdat het jouw vak niet is! Wie wil er nou ‘sollicitatne’ zijn van beroep. Zie je het al voor je? Heb je zo’n kerstborrel met wat virendne in dat hippe tentje wat net geopend is op de Zuid-as vraagt zo’n jongen ‘en wat doe je eigenlijk in het dagelijks leven?’ “ja, uh ik ben sollicitant’. Nee, dus. Omdat niemand sollicitant wil worden en hooguit heel even wil zijn roepen we hier bij de INGRID+ Academy gaan roepen 

‘Sollicteren is ook een vak’

Gewoon om te erkennen hoe ongelooflijk hard jij moet bikkelen op die motivatiebrief waardoor je uitgenodigd wordt op gesprek. Recent was mijn vriendin weggegaan bij haar werkgever en ze bracht haar zoontje gewoon naar de kinderdagopvang. Niet omdat ze lekker ging shoppen (tsja… sollicitatiekleding wellicht), of ging theeleuten met haar vriendinnen (ik was ’s avonds welkom na haar lange sollicitatie-werk-dag), maar omdat ze zo keihard aan het werk was! Alleen, thuis, aan die keukentafel. Uren, uren, uren.

Het start al met een vacature analyseren. Klinkt heel wetenschappelijk hè? Een vacature analyseren. Op basis daarvan bepaal je of je al dan niet gaat solliciteren. Als je kiest voor een open sollicitatie dan adviseer ik je om je potentiele nieuwe werkgever te analyseren. Maar goed voordat jij een goede motivitatiebrief of sollicitatiebrief kan schrijven ga je dus eerst de vacature analyseren. Zo kijk je naar de organisatie zelf, de afdeling waar je terecht komt, de inhoud van je functie, de functie-eisen, arbeidsvoorwaarden en de sollicitatieprocedure. Bij elk van deze kopjes zitten een stuk of vijf vragen onder, waarmee je eenvoudig en gestructureerd de vacature analyseert. Bij de analyse van de afdeling stel je bijvoorbeeld de volgende vragen:
+ Op welke afdeling is de vacature?
+ Hoeveel mensen werken op de afdeling?
+ Welke functies zijn er op de afdeling?
+ Wat is de plaats van de afdeling binnen het bedrijf?

Terug naar de vraag ‘Waarom een motivitatiebrief schrijven?’ ‘Ik kan toch ook gewoon een motivatiebrief voorbeeld gebruiken?

Ik google wat op ‘opbouw sollicitatiebrief’ en klaar ben ik’. Misschien behoor jij tot degene die denken dat het zinloos is en de verleiding niet kon weerstaan om ‘kopiëren en plakken’ toe te passen. Dat is heel begrijpelijk (echt!), maar je bent er inmiddels achter dat deze gedachte je geen nieuwe baan oplevert. Helaas kan ik je op een briefje geven dat je iedere keer niet uitgenodigd wordt, omdat jij iedere keer degene bent met de standaardbrief en de standaardwoorden… Je zoekt een baan vol uitdaging, ben enthousiast en weet van aanpakken. Oh ja en je hebt ook geen 9-5 mentaliteit en heus je bent flexibel. Dat zijn er dus velen met jou. Nul, komma nul onderscheidend. Wat maakt jou jou? Wil je het echt anders? Lijkt het je leuk (of noodzakelijk want heel erg leuk is het gewoon niet…) om te leren hoe je een goede motivatiebrief schrijft? En dat zonder een motivatiebrief voorbeeld. Zo’n open sollicitatiebrief voorbeeld heb je echt niet meer nodig. Sterker nog: die wil je niet eens meer!

Opbouw sollicitatiebrief? Je bent er nog! Goed zo! Jij weet het. Jij krijgt die baan dankzij die brief. Daar begint het mee. Zie maar eens binnen te komen. Als ik eerst maar eens op gesprek mag, dus lief mens investeer tijd in die eerste horde. Zie je het zitten? Lijkt het je leuk? Om te leren hoe je iedere keer (maar oh wat jammer, waarschijnlijk heb je er maar één nodig!) zo’n lekkere, fijne en oh zo prettig leesbare motivatiebrief verstuurd? Die ook nog eens zegt wie jij bent en waarom jij precies de persoon bent die ze zoeken. Maar dat zeg je dan dus niet zo ‘Ik ben precies de persoon die jullie zoeken, de functie is op mijn lijf geschreven’ daarmee zeg je dus niet dat het zo is. Ik zie vaak dat mensen zichzelf beschrijven in plaats van dat ze met hun woorden laten zien wie ze zijn. ‘Ik ben een creatieve vrouw, zonder 9-tot-5 mentaliteit en ik ben een aanpakker. Ik ga voor resultaat en ben een mensenmens.’ Wat zegt dit? Wat betekent creatief? En weet jij direct wat resultaat betekent? Schrijf zinnen die laten zien in plaats van vertellen. Weet je wat een goede vraag is om jezelf te stellen nadat je klaar bent met het schrijven van je motivatiebrief? Ik ga je nu een gouden tip cadeau doen. Stel je bent de recruiter die werkt bij de intermediair die de baan die jij graag wilt in portefeuille heeft. Volg je me nog? Ok. Jouw brief belandt op jouw bureau. Zo’n brief waar je echt uitzonderlijk trots op bent, die je het liefst inlijst omdat die zo enorm goed is! Die brief ligt dus op zijn bureau. Nu ben jij thuis bij het opstellen van die sollicitatiebrief al zo slim geweest om jezelf af te vragen ‘Wat is de reden dat deze recruiter mij afwijst?, Waarom zou hij mij (ja je snapt het zelf ook niet) niet willen aannemen?’ Dat argument ga je dus ombuigen en ga je juist expliciet benoemen in je motivatiebrief, en uiteraard zorg je ervoor dat het vervolgens niet zo ernstig meer lijkt dat je niet aan die ene eis voldoet. Leren we je in de training Motivatiebrief schrijven, neem je vacature mee, want zoals gezegd doen we niet aan open sollicitaties, wel aan doelgericht solliciteren.

Over de functie-eisen gesproken. Laat je er vooral niet door afschrikken.

Het is zoals ze de Homestyle Crispy Chicken omschrijven bij de Mac Donalds, maar dan precies het tegenovergestelde. Ik weet het, ik word er niet duidelijker op. Maar dat komt nog. Lees deze beschrijving eens van de Homestyle Crispy Chicken: ‘Vergeet alles wat je weet… [ahum…] over de smaak van kip. Nieuw op het menu is de Homestyle Crispy Chicken. Homestyle gemarineerde kipburger, heerlijk juicy van binnen en toch crispy van buiten. Met luxe sesambroodje, natuurlijk gerijpte Cheddar kaas, lange crispy bacon strips, Batavia sla, rode uien en gekarameliseerde uiencompete. De spicy Pimentosaus maakt hem helemaal af.’ Oké ik ging toch bij de Mac Donalds eten. Nou ja eten.. junkfood naar binnen werken. (En ja ik weet dat ze ook salades hebben maar serieus wie eet er nu een salade bij de Mac… je gaat toch niet als je gezond wilt eten naar de Mac Donalds… jajaja, de kids willen dan graag en dan ga je maar mee als vader en moeder maar toch let er maar eens op de volgende keer. Eten bij de Mac en dan om je heen kijken wie er een salade eet dan snap je precies wat ik bedoel dat zijn toch bepaalde typetjes. Toch?) Terug naar die spicy Pimentosaus die mijn Homestyle Crispy Chiken helemaal afmaakt. Ik bedoel dit klinkt bijna als een ster waardig. Goed… zo probeert Mac Donalds je dus te verleiden. Je weet ik moet dit met een korreltje zout nemen (spreekwoordelijk dan), niet al te serieus. Want iedereen weet dat de blaadjes sla op je Homestyle Crispy Chicken niet zo knapperig, groen en stevig op je chicken liggen als op het plaatje. En dat het ook niet smaakt als in een restaurant met een ster. Het is fastfood. Zo is het ook met alle functie-eisen. Het klinkt onhaalbaar, de organisatie zoekt de ideale man of vrouw die alles kan en alle problemen oplost. Maar zeg nou zelf, we weten allemaal dat je dat met een korreltje zout moet nemen? En dat weten ze zelf ook zo lazen we op Sprout.nl (ze vertellen verhalen over succesvol ondernemen):

‘Laat mensen zelf bepalen of zij geschikt zijn voor uw vacature. Werkgevers stellen nog altijd vaak onredelijke eisen in de vacature wat betreft leeftijd, werkervaring en vooral de combinatie hiervan. Dit terwijl deze eisen in de praktijk meestal hoogstens wenselijkheden zijn. Door uw eisen te ver op te schroeven loopt u kans dat niemand op uw vacature reageert, vooral nu.’

Lees je dat? ‘Wenselijk zijn.’, daar mag je van uitgaan. Daarom is het begrip ‘harde eis’ geïntroduceerd. Daar kan je niet echt om heen. En meestal ook logisch van een apotheker kan je niet verwachten dat hij het zonder kennis van medicijnen zijn functie vervult. Die harde eisen blijken uitstekend uit je cv. Je sollicitatiebrief hebben wij niet zonder reden omgedoopt tot motivatiebrief. Hier mag je motivatie in naar voren komen. Op de pagina over ‘Sollicitatiegesprek voorbereiden’ gaan we uitgebreid in op de drie basisvragen bij elke sollicitatie:

1. Waarom wil je deze functie?
2. Waarom wil je bij ons werken?
3. Waarom moet ik jou kiezen en niet die sollicitant die net hier was?

Deze vragen beantwoord je ook in je motivatiebrief. En niet zomaar, dat doe je met geweldige voorbeelden. Verhalend schrijven. Ik vind zelf het voorbeeld van de autoverkoper altijd mooi. Stel jij wilt een nieuwe auto. De dealer heeft er één te koop met leren bekleden en airco. Nu kan hij dat letterlijk zo zeggen ‘Ik heb een auto voor u te koop met leren bekleding.’ Als je dat liever niet wilde (ik zei ‘stel’) word je daar nu ook niet van overtuigd. Wat beter werkt is dat hij had gezegd ‘Ik heb een auto voor u te koop met leren bekleding…’ en dan tegen de zakenman ‘…als u onderweg in de auto moet eten of drinken is het geen probleem als u koffie morst, dat veegt u zo weg.’ En tegen de zakenman die twee kinderstoeltjes achterin heef staan ‘…als uw kinderen knoeien, en ja we weten dat ze dat doen, is dat geen groot issue, want u kunt alles zo schoon maken. De bekleding blijft als nieuw!’ De autoverkoper heeft aangegeven wat het nut is van de leren bekleding, en niet alleen dat er leren bekleding is. Je kunt in je motivatiebrief zeggen ‘Ik ben een financial die een vlotte babbel heeft’, maar beter is ‘Ik ben een financial die ook nog eens de cijfers begrijpelijk weet te presenteren, zodat ze helder en verklaarbaar zijn voor het MT.’ Zie je het verschil?

En dan nog iets. Daar besteden we tijdens deze training ook aandacht aan. Maak het aantrekkelijk.

Ik kom toch nog even terug op die Homestyle Crispy Chicken die er zo verleidelijk uitziet. Je motivatiebrief hoeft er echt niet uit te zien als een real life Homestyle Crispy Chicken met een verlept blaadje sla en een kwak Pimentosaus. Doe dan maar de variant van het plaatje. Hoe maak je je motivatiebrief aantrekkelijk? Duidelijk lettertype, zorg dat hij op één A4 past (inderdaad dat wordt schrappen!), gebruik humoristische tussenkopjes en gebruik een accentkleur, een voettekst met je adres erin kan ook. Ok, ok… je hebt geen voorbeeld van een motivatiebrief meer nodig, maar we laten je wel even een voorbeeld zien van de lay-out van een motivatiebrief ok? Want een koekje op een gouden schaaltje smaakt lekkerder dan een koekje uit het pakje van de Lidl dat leerde ik al in mijn eerste jaar aan de VU. Een actieve schrijfstijl heeft ook nog invloed overigens. Als je daar meer over wilt weten kijk dan even bij onze trainingen ‘Adviesrapport opstellen en ‘Goed Nederlands.

 

Nu is het jouw beurt. Ga maar weer zitten aan die keukentafel en start met het analyseren van je vacature. Heb je daar geen zin in, of heb je een duwtje in de goede richting nodig, iemand die met je meedenkt? Kom dan naar de training ‘Motivatiebrief schrijven’. Het is ook fijn dat je met ‘lotgenoten’ zit. Ben je al member? Schrijf je dan in via de Pay ’n Plan app. Nog geen member? Waar wacht je nog op? Kies jouw optie en schrijf je in! Wist je dat je al member Brons bent voor 595 euro en dan mag je dus 3 trainingen naar keuze volgen! Leuk toch? Oh ja, neem je je vacature mee naar de training?

WAT KUNNEN WE VOOR JE DOEN? VERTEL HET ONS.

 

11 + 3 =

ONTVANG GRATIS EEN VOORBEELD Motivatiebrief

Ontvang je graag een goed, actueel voorbeeld van een motivatiebrief? Gewoon in .doc (word) zodat je direct aan de slag kan? Laat je mailadres achter en we sturen het template naar je op!

 

Gelukt!