TRAINING MEER ZELFVERTROUWEN

Wanneer kom je naar de training Meer zelfvertrouwen?
Wil je dat je minder piekert, twijfelt en nadenkt over wat anderen van je vinden? Word assertiever door je zelfvertrouwen vergroten.

Waarom, met welk doel?
Je wordt een eersteklas versie van jezelf en durft zichtbaar te zijn bij anderen.

Wat levert de training jou op?
+ Je wordt bewust van het feit dat je mag zijn wie je bent!
+ Moed om te tonen en te zeggen wat jij vindt en denkt.
+ Je krijgt handige tips en oefeningen voor meer zelfvertrouwen
+ In zeven stappen leer je van perspectief te wisselen en ‘groot’ van jezelf te denken.

Wanneer kan je deelnemen?
De training Meer zelfvertrouwen volgen? Welkom op:

Maandag 24 februari 2020 of
+ Dinsdag 24 maart 2020 of
+ Woensdag* 29 april 2020 of
+ Donderdag 18 juni 2020

Tijd
09.00 – 12.00 uur
*08.45 – 11.45 uur

Locatie
INGRID+ Academy
De Kronkels 5a
3752 LM Bunschoten

Met wie?
Je volgt de training met maximaal acht deelnemers. Alle aandacht voor jou.

Wow. Dit was echt leuk! Ik was bang dat het zo ‘soft’ zou worden maar dat was het echt niet. Als je begrijpt wat ik bedoel? Heb hier heel veel aan, echt. Dit gun ik iedere Nederlander. Dankjewel!!
Annamarie van Twillert

Salesmedewerker, De Kweker, Amsterdam

Borst(en) vooruit!

Je bent in de sauna. Je hebt het eindelijk eens gewaagd. Expres ben je met je lief niet naar die in de buurt gegaan. Nee, je hebt er even een eindje voor gereden. Ook al is het dan poedelnaakt, nu ga je ervan genieten ook. Verstand op nul. Niet! Over! Nadenken!’

‘Zo…die heeft flink wat striae zeg. Valt bij mij wel mee,’ zeg je tegen jezelf, op een wat pedant toontje. Niet echt natuurlijk. Maar toch hoor je het toontje. Met een zweempje van zelfvoldaanheid, alsof het je eigenste prestatie is die striae-loze billen en benen en niet gewoon een aangeboren ‘natuurlijkheid.’ Je durft de oversteek uit het heilzame bad waarin jullie liggen nu wel te maken naar het Turkse stoombad. ‘Zullen we gaan?’, zeg je moedig tegen je vriend. Daar ga je. Kin omhoog, borst(en) vooruit en vooral flaneren met je striae-loze benen en -billen. Net als je halverwege de oversteek bent, krijg je de schok van de dag. ‘Oh noooooo.’ Je laat je schouders meteen hangen en het enige wat je wil is je verstoppen. ‘Nee toch? Niet hier!

De mooiste collega van kantoor, waar al je mannelijke collega’s zo hun vriendinnen voor willen inruilen. Precies zíj zit hier! In het bubbelbad heel relaxt te kletsen met… Met wie eigenlijk, ja?’ Je vriend kijkt je raar aan. Je hebt ‘m snel een sauna in geduwd en nu sta je ongeveer met je neus platgedrukt door een raampje naar buiten te turen. ‘Ik moet het zien’ zeg je tegen jezelf. En ja hoor. Naast je ‘perfecte’ collega zit natuurlijk ook zo ongeveer de knapste man van Nederland.’ Je wilt wel door de grond zakken, want ‘perfect’ ben jij allerminst. Hier kun je natuurlijk niet tegenop. Wat voel je je slecht. En je bent de rest van je zogenaamd ontspannen uitje chagrijnig en absoluut niet ontspannen…

Last van stemmen

Herken je het? Dat soms oeverloos geklets tegen jezelf waarmee je jezelf dan weer naar bovenhaalt en dan keihard naar beneden laat denderen. Trouwens… Praat jij tegen jezelf? Echt? Wees maar niet bang.  Dat doet iedereen. De één misschien wat luidruchtiger dan de ander. Tegen jezelf praten betekent niet dat je een psychopaat bent die last van stemmen heeft, of zo iets. Tegen jezelf praten is heel nuttig. We doen er vaak de volgende drie dingen mee: Onszelf instrueren, onszelf motiveren en onszelf evalueren. Alleen…op welke manier doe je het? Bijna altijd negatief? Dan heb je misschien last van te weinig zelfvertrouwen. Eigenlijk een ‘must’ is dan de training ‘Meer zelfvertrouwen’ van INGRID+ Academy. Ons uitgangspunt is dat zelfvertrouwen een vaardigheid is. Je kunt er dus (meer) vaardig mee worden.

Laag zelfbeeld

Wie weinig zelfvertrouwen heeft, kampt misschien met een laag zelfbeeld. Mensen die zichzelf niet goed genoeg vinden, maken keuzes waardoor het nog slechter wordt voor henzelf. Je gaat bijvoorbeeld slecht eten, durft geen goed salaris te vragen voor wat je waard bent, brengt geen eigen ideeën in op je werk of je durft in een relatie niet je eigen behoeftes kenbaar maken. Onzekerheid maakt je vaak slechter in wat je doet. Daarnaast ga je vaak verkeerde gevolgtrekkingen maken. ‘Als ik iets doms zeg, mislukt mijn presentatie. Als mijn presentatie mislukt, dan betekent dat dat ik bepaalde competenties mis. En als ik die competenties mis, dan word ik ontslagen.’ Rob Falting (psycholoog en zelfhulpboeken auteur) zegt dat het de bedoeling is om je bewust te worden van je gedachten en ze daarna te toetsen: ‘Ontslaan de meeste bazen een medewerker die een keer tekort schiet? Toets je hersenspinsels aan de werkelijkheid.’

De essentie van een optimistisch zelfbeeld is volgens ons: het gaat er niet om dat we de feiten veranderen, het gaat erom dat je verandert hoe jij ermee omgaat. Door jezelf op een andere manier naar jezelf en de omstandigheden te laten kijken, zul je zien dat je andere resultaten krijgt.

Positieve tips

Neem een krachtige houding aan

In onze training krijg je veel communicatief gereedschap om verleden, heden en toekomst anders tegemoet te treden. Je krijgt kaders van bekende psychologen en onderzoekers als Amy Cuddy, Brené Brown, Ethan Kross, Sean Covey en vele anderen. Alvast wat leuke positieve tips om mee aan de slag te gaan? Sociaal psycholoog Amy Cuddy toonde aan hoe ‘krachtposes’, een houding van zelfvertrouwen, zelfs wanneer wij ons onzeker voelen het testosteron- en cortisolniveaus in de hersenen kan beïnvloeden, en misschien zelfs een impact hebben op onze kans op succes. Denk aan de volgende dingen:

  • Lichtjes en relaxt achterover leunen op je stoel
  • Kalm en ontspannen bewegen en gebaren, alsof je in controle bent van de tijd zelf
  • Praten op een natuurlijk en gecontroleerd tempo, waardoor je gewicht legt op je woorden
  • Bewust, intentioneel oogcontact maken met mensen om je heen
  • Pauzeren voordat je antwoord geeft, wat communiceert dat je nadenkt over wat je zegt.
  • De tonaliteit van je stem omlaag laten gaan aan het einde van je zinnen.
  • Ruimte innemen wanneer je loopt, zit en staat.
  • Naar anderen kijken met je kin lichtjes omhoog en niet met het hoofd schuin of naar beneden.
Doe positieve stortingen

Amerikaans auteur Sean Covey zei dat hoe je jezelf vindt en voelt net werkt als een persoonlijke bankrekening. Je kunt er dingen op storten en vanaf halen. Stortingen zijn: Je eigen beloftes nakomen, eerlijk zijn over jezelf, jezelf af en toe belonen, je talenten benutten, je zelf vernieuwen, enzovoorts.

De zeur

Last but not least: Weet je nog dat vervelende stemmetje in je hoofd aan het begin van deze blog? Dat praten met jezelf waardoor je jezelf onder andere kritisch evalueert. Bekend psychologe Tamar Chansky zei er iets heel grappigs over. ‘Je mag je innerlijke stem een naam geven. Welke naam zou je je eigen kritische stem geven? ‘De zeur’ is wellicht een goede. Als je hem een naam geeft, is hij veel lastiger serieus te nemen.

Wil jij meer leren?

Kom naar de training Meer zelfvertrouwen van INGRID+ Academy. Deze wordt vijf keer in een jaar gegeven door één van onze enthousiaste trainers en kost maar drie uurtjes van je tijd. Krijg zo meer zelfvertrouwen en geef je leven een positieve boost.

Wat kunnen we voor je doen? vertel het ons.

13 + 3 =

Meld je nu aan!

Ontvang wekelijks (gratis) de INGRID+ Academy mailing.
Met mediatips, verrassende verhalen en vragen die je aan het denken zetten.
Mogen wij jou inspireren? 

Gefeliciteerd. Het is gelukt! Jouw naam en e-mailadres staan op de mailinglist. Vanaf nu ontvang je wekelijks inspiratie in jouw mailbox waarmee jij jouw relaties sterker maakt. Want daar gaat het om. Relaties sterker maken. #maakrelatiessterker ingridacademy.nl