Communicatietraining volgen? 033 7370459 hallo@ingridacademy.nl

BLOG – Wordt het Amsterdam, Den Bosch of Zwolle?

Dát was de vraag waar we ons mee bezighielden. Waar komt de 2e vestiging van INGRID+ Academy? Het leerconcept slaat aan. Vele organisaties hebben het omarmd. In december belde mijn accountant met de mededeling dat ik een groei van 173.3% had doorgemaakt. Maandag 9 maart bracht ik nog een dag met een businesscoach door. Het onderwerp: scaling up!

Corona was ver weg

Hoewel, ik volg die week het nieuws alsof ik zelf journalist ben. Ik weet het nog goed en zal het moment nooit vergeten; ik krijg vrijdag 13 maart een appje van een vriend, daarin stond een link en de tekst ‘vind jij interessant.’ Die link leidde mij naar een internationaal artikel vol feiten (een verademing) en grafieken vanuit alle delen van de wereld. Ik ontwaak. De wereld draait even niet door om met Matthijs’ woorden te spreken. Mijn wereld komt stil te staan. Ik ben alleen. Op kantoor. We schrijven vrijdagmiddag 13 maart om 15:30 uur. Het raakt me als een mokerslag. Dit. Is. Foute. Boel. Niets geen Amsterdam. Den Bosch. Of Zwolle. Corona strooit roet in het eten. Wat zeg ik? Maakt dat het eten al zijn smaak verliest. Met een vol hoofd kom ik thuis. En denk me 24/7 een slag in de rondte. Hoe gaan we dit doen? Allereerst mijn gezin. We besluiten die vrijdagavond nog om in vrijwillige quarantaine te gaan.

Zaterdag komt mijn hoogzwangere zusje
Dit weekend zou ik heerlijk oppassen op mijn neefje en nichtje, zodat mijn zusje nog even kon uitwaaien met haar man op Vlieland, voordat hun derde kindje wordt geboren. Die zaterdagochtend komen ze binnen, zoals afgesproken. Hun koffer ontbreekt. Het eerste wat ze zeggen? ‘We gaan niet.’ ‘Stel dat de overheid besluit het openbaar vervoer plat te leggen dan kom ik nooit meer van dat eiland.’ Goed punt. Het zijn gekke tijden en we weten niet waar het heengaat. Ik informeer hoe zij staan tegenover vrijwillige quarantaine. We besluiten die ochtend nog de school te mailen dat wij homeschooling gaan doen. Onze kinderen zitten bij elkaar in groep een/twee en groep drie. We gaan met elkaar in quarantaine. En zij? Zij gaan lekker uitwaaien op de Veluwe, ruimte zat. En de kids, die blijven gezellig bij ons.

Van de nood een deugd maken

Spreekwoorden. Om eerlijk te zijn; ik gooi ze altijd door elkaar (ask my family). Waarom heb ik het over dit oude spreekwoord? Van de nood een deugd maken. Makkelijker gezegd, dan gedaan. Hoe dan? Vraag ik mijzelf af. En jij, hoe ga je dat doen? Hoe zit het met jouw baan? Met jouw business? Jouw onderneming? Hoe ga jij van ‘de nood’ een ‘deugd’ maken? Ik heb zo’n beetje alle 89 emoties wel ervaren (volgens ‘Plutchiks weel of emotions’) de afgelopen weken. What a ride! En it’s just a start.

Ik ging vechten
Direct schoot ik in standje overleven. Dat weekend van 13 maart heb ik 24/7 gewerkt.
Ik moet.
Ik ben verantwoordelijk voor een team van zes mensen en dan nog mijn schil aan freelancers. Dus ja.
Ik moet.
Niet mijn hoofd laten hangen. Nu ook sterk zijn. Schouders eronder. Flexibel zijn. Daadkrachtige, innovatieve en energieke Ingrid zo kennen ze mij. Oplossend vermogen? 300% Dus ook nu. Toon daadkracht, zet door. Omdenken. Nu. Hup. Gas erop. En zo deed ik.
Ik moet.
De Academy ging op slot per 16 maart 2020. Ook al trainen we altijd in groepen van max. 8 deelnemers. Ik neem het risico niet.
Ik moet.
Geen trainingen. Lege zalen. Hoe schrijnend dat ik juist de laatste training in de Academy mensen uit Brabant in de training had. Echt waar. Inclusief handen schudden. Want die Wuhanshuffle? Of het elleboogje. Daar was geen wennen aan.  Sterker nog ik werd er boos op aangekeken ‘lekker is dat, dus ik krijg geen hand van jou’. Wat een heerlijke verontwaardiging was dat, één waar we ons nu niets meer bij voor kunnen stellen. Hoe verder? Dan maar online!
Ik moet.
De online classroom was snel ingericht. Mijn geweldige team schakelde razendsnel met me mee. Ik vind het bewonderenswaardig hoe ze me kunnen bijbenen want echt in zo’n crisis vlieg ik… Ondertussen volgden wij trainingen, webinars en sessies over online lesgeven. We lazen alles wat er maar te lezen viel over didactiek in online lesgeven! We doen niets liever dan offline communicatietrainingen geven, dit wilden we niet! Maar zeg eens eerlijk wat voor opties heb ik?
Ik moet.
We kozen Zoom. Wat een waanzinnige app is dat. Intuïtief. Makkelijk in gebruik. Honderden mensen verwelkomden we 17-20 maart in de online classroom. Gratis bood ik een training aan ‘hoe werkt zoom?’. Want een schrale troost: we zijn de enige niet. Dan de keuze: wat bied je je klanten, mijn members, welke trainingen wil ik door laten gaan, welke trainingen kunnen nog door? Ik kies er vier. Wil ik dat diep vanbinnen?
Ik moet.
Ondertussen was ook het thuisonderwijs opgestart. Mijn zoon van vijf en dochter van zes gingen nu naar de kantoorschool. Tenslotte heeft mama nu genoeg leegstaande trainingszalen. Ruimte te over. Van de nood een deugd maken. Wordt dat ermee bedoeld? Dan ga ik terug naar de kern. Waarom bestaat mijn bedrijf? (10-10-20 al tien jaar!) Wat is onze why om het in de populaire taal van Sinek te zeggen? Dat is simpel. Relaties sterker maken. Daar gaan we voor. Want verbinding is de basis. Een mens wordt gelukkiger van goede relaties. We kunnen niet zonder! 

Dus
Als jij kan reflecteren op jouw gedrag in een situatie,
Als jij kan reflecteren op jouw manier van communiceren,
Als jij kan reflecteren op jouw manier van presenteren,

Dan worden je relaties sterker! Die met jezelf als eerste. Als ook de relatie tussen jou en je collega. Tussen jou en je leidinggevende. En dat de relatie met familie en vrienden ook nog sterker wordt, is een mooie bonus! Waarom dan die enorme haast met het ombouwen van al die trainingen? Worden daar relaties sterker van? Eerlijk? Om er nog maar een spreekwoord tegen aan te gooien: het kwartje viel.


Change of plans

Ik moet niets.
Ik besluit direct mijn team te informeren. Change of plans. Ik verlang naar rust. Naar overzicht. Naar voor mijn missie gaan staan. Naar ‘er zijn’ voor mijn fijne relaties. Horen waar ik hen echt kan helpen. En besluit dat een slogan uit onze training Klantgericht werken mijn punt kernachtig samenvat. “Een nieuwe klant werven is vele malen duurder dan een bestaande klant behouden!’ Leuk die enorme ondernemersdrive maar hier bleek het spreekwoord Haastige spoed is zelden goed actueler dan ooit. Vanwaar die haast? Kies. Ga. Focus. Dat zijn notabene mijn eigen levenslessen. Nu was het alleen maar ga, ga, ga.
Ik moet niets.
We zitten op het moment van schrijven in de vierde week. Het stof dwarrelt neer en er komt overzicht. En ik kies, ga en focus. Waarop? Op dat ene idee wat op het lijstje ‘plannen voor ooit’ staat. Wat we doen? Relaties sterker maken. Onze huidige klanten: die verdienen onze aandacht. Daar steken we al onze energie in! En innovatief? Ja, maar wel op het niveau dat je van ons gewend bent! Stay tuned.

Oh ja en over mijn bedrijf?

Ja, er zijn veertig trainingen tot nader order uitgesteld.
Verdrietig? Ja.
Stressvol? Ja.
Pijnlijk? Ja.

En nu. Gaan we bij de pakken neerzitten?
Ik ben niet van plan om dat spreekwoord te testen in real-life!

 

We schrijven vandaag dinsdag 12 mei 2020

De afgelopen weken waren fijn! Er was focus. Ik wist wat me te doen stond. Er zijn voor mijn klanten. Met liefde gaf ik ze de aandacht die ze verdienen. Heerlijk om velen te spreken. Gewoon telefonisch. En ondertussen werkten we door. Aan ons ‘ooit-project’. En het staat. Als een huis. Wow. Dat hoogzwangere zusje waar ik het over had, heeft nog even voordat ze met verlof ging de klus geklaard. Wat een geweldige cursus is dat geworden zeg! Pfff. Serieus. Echt te gek. Qua inhoud, opdrachten en dan de prijs. De prijs mensen… helpen dat willen we! Relaties sterker maken. Dat gaan we doen. Er komt iets moois aan. 8 juni start de Instagram-cursus Ontdek je talent bestaande uit 6 modules die je volledig volgt via een besloten account op Instagram. In de cursus start jij met het versterken van de belangrijkste relatie die er is en die sowieso heel je leven meegaat! Jij doet ertoe. Dat is waar het omdraait. Jij maakt het verschil. Als je jouw talenten inzet! Dat begint met het kennen van je talenten. Doe je mee?

Niets moet. Houd moed. 

Ingrid Nagel
Directeur INGRID+ Academy

 

Noot voor redacteuren en journalisten: er mag niets zonder toestemming van Ingrid Nagel uit dit blog gedeeld worden. Zij is bereikbaar via ingrid@ingridacademy.nl voor een gesprek, interview of commentaar. Benader haar gerust. 

Ontvang gratis onze tips om persoonlijk te groeien! Wij delen onze tips rondom communicatie, presentatie en schrijven graag met je. 1x per twee weken eenmailing die je graag opent. Ontvangen?

 

 

Bedankt voor je aanmelding! Mijn eerste tips verschijnen binnenkort in je inbox.