TRAINING
FUNCTIONERINGSGESPREK VOEREN

Wanneer kom je naar de training Functioneringsgesprek voeren?
Jij voert geregeld functioneringsgesprekken, beoordelingsgesprekken of pop-gesprekken met je medewerkers.

Waarom, met welk doel?
Je wilt meer waarde toekennen aan de gesprekken. Je wilt weten wat jouw medewerker bezig houdt en hoe je hem helpt groeien. Zowel voor de team- en organisatiedoelen.

Wat levert de training jou op?
+ Je weet hoe je structureel het beste in je medewerkers naar boven haalt.
+ Je kan doel- en resultaatgerichte gesprekken voeren met blijvende verandering bij je medewerkers.
+ Jij houdt de regie over het functionerings- of beoordelingsgesprek.
+ Je hebt waardevolle gesprekken waarin je medewerker zich gehoord en gezien voelt.

Wanneer kan je deelnemen?
+ Maandag 16 maart 2020 of
+ Vrijdag 19 juni 2020

Tijd
09.00 – 12.00 uur

Locatie
INGRID+ Academy
De Kronkels 5a
3752 LM Bunschoten

Met wie?
Je volgt de training met maximaal acht deelnemers. Alle aandacht voor jou.

“Dit is dus voor het eerst maar het is echt waar: ik zie uit naar de functioneringsgesprekken die ik binnenkort met de mensen in mijn team ga voeren! Wat een gave training. Zoveel handige en bruikbare tips meegekregen om die 45 minuten echt tot een zinvol gesprek te maken. Dat de training slechts drie uur duurde heeft me ook versteld doen staan, tof dat je in zo’n korte tijd zoveel kan oefenen. Deze training raad ik al mijn collega teammanagers aan! Het was een hele fijne training in een vertrouwde sfeer. Ik ga ervoor!’
Marieke Kolman

Sherpa - teammanager

Voer een écht (functionerings)gesprek

Je medewerker Mark is de laatste tijd steeds te laat. En nu je wat meer op hem bent gaan letten, valt het je op dat Mark vaak ook eerder vertrekt. Je irriteert je daar behoorlijk aan. Maar hey, volgende maand is het tijd voor Marks’ functioneringsgesprek. Een prachtig moment om hem te confronteren met je ondervindingen.

Oeps. Volgens ons gaat hier iets mis. Een functioneringsgesprek (of eindejaarsgesprek, popgesprek of beoordelingsgesprek) hoort nooit en dan ook echt nooit een verrassing te zijn voor de medewerker. Feedback kun je het beste zo snel mogelijk geven nadat je iets gesignaleerd hebt. Als je echt zinvolle functioneringsgesprekken wilt voeren die jouw medewerkers in hun kracht zetten en dus jouw bedrijf vooruit helpen, voer dan een echt gesprek! Meer over weten? Volg de training Functioneringsgesprek voeren bij INGRID+ Academy.

Doel is gemotiveerde werknemers

Iedereen heeft ‘m. Of weleens gehad. Toch? Het functioneringsgesprek. Zo’n gesprek waar beide partijen altijd wel een beetje zenuwachtig voor zijn. Kijk er eens ánders naar. Je zit beide bij elkaar in dezelfde ruimte en het is dus mogelijk om echt even samen in gesprek te gaan. Elkaar echt te ‘zien’. Even te ‘connecten.’ Het doel van een functioneringsgesprek, nadat je eventueel de standaard lijstjes hebt afgewerkt, is volgens ons het volgende: Wat je wil is enthousiaste, gemotiveerde werknemers die, ook als ze niet zo’n goede beoordeling hebben gehad, met begrip de ruimte verlaten. Bekend activiste en schrijfster Maya Angelou zei het al: ‘People forget what you said, people forget what you did, but people will never forget how you made them feel’. Wil jij dat jouw teamlid met een goed gevoel over het gesprek de kamer verlaat? Alvast een tip: Straal uit dat je achter de gesprekken staat (ook al is dit misschien niet zo). ‘Ja, leuk we hebben binnenkort jouw functioneringsgesprek.’ Die houding brengt jou en je werknemer en daarmee dus ook de organisatie echt verder.

Goede voorbereiding en ruimte geven

Hoe bereid je je functioneringsgesprek voor? Betrek bijvoorbeeld Mark bij zijn aankomende gesprek. Daarmee vergroot je het draagvlak en daarmee weer de tevredenheid. Het draait allemaal om: Zie jij jouw teamlid? Wil je hem/haar helpen groeien? Hoeveel invloed geef jij jouw werknemers? Mogen ze onderwerpen aandragen voor het gesprek? Vraag ze om vooraf een beeld te vormen over hun eigen functioneren.

Voelen de teamleden zich echt vrij om te zeggen wat ze willen zeggen? Check het! Zeg het. IN het gesprek. Expliciet. Zeg ‘je baan is veilig, we zijn blij met jou, ja ik zie punten waarin je kan groeien. Gelukkig zie ik die. Het zou toch wat zijn als je nu al uitgegroeid bent. Graag wil ik van jou weten waarin ík kan groeien en wij als team?’ Creëer die open sfeer. En wie weet, worden er ook nog hele nuttige punten aangedragen waar je iets mee kunt.

 Oefenen, oefenen, oefenen

Een goed functioneringsgesprek is daadwerkelijk een goed gesprek. In de training van INGRID+ Academy oefenen we met alle onderdelen van het gesprek. Van opening tot afsluiting tot vastlegging. Tot wat bespreken we wel en wat niet, hoe maak ik een logische keuze? Hoe help ik mijn teamlid vooruit? Wanneer kan ik zeggen dat het een goed gesprek geweest is? En het allerbelangrijkste; je gaat oefenen en experimenteren. Het leuke is dat dit kan met de andere deelnemers van deze training, ook leidinggevenden en managers in hetzelfde schuitje.

Wij gebruiken in onze training de gesprekstechnieken van Rolnick en Miller (1995). We oefenen met reflectief luisteren, omgaan met weerstand, agenda bepalen en toestemming vragen en het uitlokken van verandertaal.  Deze gesprekstechnieken vanuit ‘motiverende gespreksvoering’ komen niet uit de lucht vallen. Ze zijn niet alleen wetenschappelijk onderzocht, maar ook bewezen in de praktijk. Vooral in de gezondheidszorg en meer specifiek de verslavingszorg. In plaats van opleggen, afdwingen komt de verandering van binnenuit. Het begrip intrinsieke motivatie kennen we allemaal, maar hoe kom je daar en hoe wakker je dat aan en versterk je dat? Zodat er ook daadwerkelijk een succesvol veranderingsproces in gang wordt gezet. Daar verdiepen we ons in tijdens de training.

 Tips

Kwam je per ongeluk op onze site dan geven we je graag (alvast) deze 10 bonustips mee. Hier krijg je sowieso een beter gesprek van. Daar komen ze:

  1. Wees aanwezig
  2. Bereid je altijd voor en bepaal de kern
  3. Ga er altijd van uit dat je iets te leren hebt van de ander
  4. Wees voorbereid om je te laten verrassen door de ander
  5. Spreek over feiten, waarneembare situaties, niet over vermoede situaties en de persoonlijkheid van anderen
  6. Stel open vragen, vraag door als iets niet duidelijk is
  7. Herhaal jezelf niet, en spreek vanuit ‘ik’
  8. Zoek de klik. Voer een gesprek, houd geen vragenvuur
  9. Zorg voor een vriendelijke, helpende houding
  10. Doe wat je belooft

Zien we je snel bij de training Functioneringsgesprek voeren? Daar zal niet alleen jij maar ook jouw team zo blij mee zijn!

Wat kunnen we voor je doen? vertel het ons.

5 + 11 =

Meld je nu aan!

Ontvang wekelijks (gratis) de INGRID+ Academy mailing.
Met mediatips, verrassende verhalen en vragen die je aan het denken zetten.
Mogen wij jou inspireren? 

Gefeliciteerd. Het is gelukt! Jouw naam en e-mailadres staan op de mailinglist. Vanaf nu ontvang je wekelijks inspiratie in jouw mailbox waarmee jij jouw relaties sterker maakt. Want daar gaat het om. Relaties sterker maken. #maakrelatiessterker ingridacademy.nl